Proč je hmyz pro lak nebezpečný a jak ho správně odstranit?

Jistě to každý motorista zná, zejména v letním období. Hmyz na karoserii auta je na vozidle nežádoucí z každého hlediska. Snižuje bezpečnost a komfort jízdy, když jím máte poseto celé čelní sklo a světlomety. To ale víte vyřešit jednoduše a rychle za jízdy, zastavíte na pumpě a okno umyjete. Horší je na tom karoserie, určitě se nepokoušejte očistit hmyz z laku mopem na čerpací stanici. Lak by vám určitě nepoděkoval, mohli byste nadělat více škody než užitku. Pevné částečky (ať už části hmyzu, ale spíše nějaký prach, nečistoty z mopu a podobně) budou působit jako brusný papír a zbytečně byste si na laku vytvořily drobné škrábance, které bude vidět zejména pod úhlem za slunečného dne.

Zbytky hmyzu mají obvykle kyselé pH ("kyselina"), proto je vhodné je smýt co nejdříve jak je to možné. Jednak proto, aby na lak působily co nejkratší, ale i kvůli jednoduššímu mytí. Asi se s tím setkal každý aktivní motorista, že například po návratu z letní dovolené je na laku vidět stopy ("fleky") po hmyzu ještě i po x-té umytí. Nějaký ten hmyz posbíráte už cestou na dovolenou, kde auto odparky a týden dva něj praží vydatné přímořské slunce a to je teprve polovina cesty. Další nadílka přibude cestou domů. V ideálním případě zajděte opláchnout auto když dorazíte to dovolenkové destinace a nenechte hmyz "zapéct se" do laku. Čím dříve, tím lépe. Zapečené mušky v tom lepším případě budete čistit na vícekrát, v horším případě budete muset lak i přeleštit.

Jak na to?

K tomuto účelu slouží odstraňovač hmyzu Autoglym Active Insect Remover.

Odstránenie hmyzu z auta

V letním období by měl mít místo v povinné výbavě vozidla, hned vedle lékárničky :-). Má opačné pH jako zmíněný hmyz, tedy zásadité a dodává se v praktickém rozprašovači. Použití je jednoduché - nastříkejte ho na hmyzem znečištěná místa, nechte působit 3-5 minut a spláchněte tlakem vody. Dodržujte při tom tyto základní zásady:

1. Vyhněte se čištění na přímém slunci během horkých letních dnů. Není problém slunce samotné, ale teplota - zejména teplota karosérie. Nepoužívejte čistič na horké karoserii.
2. Nenechávejte čistič zaschnout na laku. Tento bod přímo souvisí s prvním bodem. Čím teplejší bude karoserie, tím rychleji prostředek uschne. V extrémním případě - tmavý lak, teplý letní den na přímo slunci, by přípravek uschl dříve než je doba, kterou by měl působit (3-5 minut). Právě proto je lepší najít místo ve stínu a chvíli nechat ochladit karoserii, až potom nastříkejte odstraňovač hmyzu.
Druhý způsob, kterým můžete uschnutí čističe předejít, je plocha, na kterou ho nastříkáte. Větší plocha = více času. Pokud máte pocit, že čistič bude schnout rychleji než by bylo vhodné, tak si to rozdělte na dva kroky. Například - nejprve jen přední část (nárazník, kapota) a pak zbytek (zpětná zrcátka, sloupky, střecha, čelní sklo). Na místa, kde hmyz není, čistič stříkat nemusíte.
3. Čistič oplachujte zdola nahoru tlakem vody. Důvod? Aby Active Insect Remover působící na nečistoty přišel jako první do kontaktu s tlakem vody, ne jen se stékající vodou shora. Může to znít na první pohled nelogicky, ale je to efektivnější způsob. V tomto kroku mytí jde o odstranění hrubého znečištění, nikoli finální oplach. Následně auto klidně opláchněte shora dolů, aby nečistoty stékaly dolů. Zdola nahoru je třeba opláchnout jen působící přípravky (například zmíněný Active Insect Remover nebo aktivní pěna Polar Blast).

Prevence

Nejhorší scénář je mít na autě "surový lak", bez ochranné vrstvy a neumyla auto od zbytků hmyzu včas. Ochrannou vrstvou se myslí vosk, konzervant (Extra Gloss Protection), případně keramická ochrana, nebo alespoň sealant (Polar Seal). Tyto přípravky vytvoří na laku tenkou vrstvu, takže agresivní zbytky hmyzu nebudou v přímém kontaktu s lakem. Aby se do kontaktu s lakem dostali, musí nejprve narušit tuto ochrannou vrstvu. Zároveň se karoserie s ochrannou vrstvou jednodušší myje, protože má vodoodpudivé vlastnosti.

Určitě pomůže i alespoň pravidelné pastování pomocí Super Resin Polish, který i zacelí drobné škrabančeky a vytáhne hloubku barvy. Ideální je ale zakonzervovat to tuhým voskem. U každého produktu je jiný postup aplikace (před voskováním je vhodné auto "napastuje", před aplikací keramické ochrany zas třeba auto odmastit), ale o tom už v jiných článcích.

Netřeba však zapomínat i na pravidelnost prevence, aplikace každého produktu má také nějakou životnost.