Leštění auta - co všechno budu potřebovat?

Vyleštění laku karoserie je komplexní proces a rozhodně to není záležitost na pár desítek minut. V ideálním případě leštění zahrnuje tyto kroky:

  1. Umytí a vysušení
  2. Dekontaminace laku (chemická a mechanická)
  3. Maskování
  4. Leštění
  5. Konzervace laku

Níže naleznete obecnější sumář toho, v jakých krocích by leštění mělo probíhat a jaké vybavení k tomu budete potřebovat. Postupy jednotlivých kroků s detailnějšími radami naleznete v samostatném článku.

Umytí a vysušení

Potřebné přípravky: kbelík; šampon a případně i aktivní pěna; mikrovláknová/plyšová rukavice na mytí nebo mycí houba; utěrka na osušení (ručník, jelenice, utěrka Instadry a podobně).

V první řadě je třeba vozidlo důkladně umýt a následně vysušit. V případě více znečištěného auta je vhodné jej nejprve spláchnout aktivní pěnou, abyste si nepřidali další škrábance na laku. Než začnete auto mýt ručně (rukavicí nebo houbou), je třeba bezkontaktně odstranit co nejvíce hrubé špíny, která by při kontaktním mytí působila na laku jako brusný papír = další škrábanky.

V nabídce je několik druhů šamponů i utěrek na osušení. V podstatě jde jen o osobní preferenci (např. vysoko nebo slabě pěnivý šampon), stejně tak u utěrek. Někdo preferuje sušení jelenicí, jiný zase ručníkem. My preferujeme ručník nebo utěrku Autoglym Instadry

Dekontaminace

Potřebné přípravky: Autoglym Magma pro chemickou dekontaminaci; clay ("plastelína) pro mechanickou dekontaminaci; lubrikant (Autoglym Rapid Detailer)

Tomuto tématu jsme se věnovali v samostatném článku - kontaminace laku a náletová rez. Doporučujeme si jej přečíst celý, ale v krátkosti – na karoserii se usazují částice, které omytím neodstraníte. Například částečky asfaltu, pryskyřice, náletová rez (např. zbytky brzdného prachu a podobně). Tyto částečky je vhodné před leštěním odstranit. Pokud tento krok vynecháte, je možné, že leštěním povolí, přilnou na kotouč a způsobí na laku další nedokonalosti (letokruhy, škrábance).
Po tomto kroku (chemická dekontaminace a clayování) je vhodné vozidlo opět spláchnout a vysušit.

Maskování

Potřebné přípravky3M maskovací páska na leštění

Při leštění je to podobné jako při lakování – raději si dát námahu s maskováním, než následně strávit 2x tolik času čištěním. Řeč je o místech a dílech, které se leštit nebudou, respektive by je mohl přesah s leštičkou i poškodit. Jsou to například pryžová těsnění, nelakované lišty a jiné plasty, chromové lišty a podobně. Čištění bílé pasty z černých nelakovaných plastů a pryžových těsnění umí být docela makačka – dáte-li si námahu s maskováním, po leštění za to budete vděčný.

Leštění

Potřebné přípravky: leštička, leštící kotouče, pasta/pasty, případně unašeč na menší kotouče, mikrovláknová utěrka na setření zbytků pasty

Je velké množství kombinací stroje (leštičky), kotoučů a past. Pokud jste se dostali k tomuto článku, pravděpodobně patříte k začátečníkům a v tom případě pro vás bude vhodná excentrická (orbitální) leštička. Pro začátečníka je bezpečnější (malé riziko spálení laku, menší „brusná“ schopnost než rotační leštičky). Detailnější popis naleznete v samostatném článku jak si vybrat leštičku.

Kotouče se dělí podle průměru a tvrdosti. Tvrdost ovlivňuje to, jak moc dokážete zbrousit lak – tvrdé kotouče slouží k odstranění větších poškození, naopak měkké se používají pro finální doleštění do vysokého lesku.

Rozlišují se barvami, obvykle čtyřmi - nejjemnější kotouče slouží pouze pro aplikaci ochrany (vosky, keramika, sealanty...) a zbylé tři jsou pro leštění/broušení laku. V případě kotoučů Liquid Elements je nejtvrdší červený, střední je žlutý, jemný leštící zelený a poslední je fialový, který slouží pouze k nanesení ochrany laku. Mimo výše zmíněných, nejčastěji používaných, pěnových kotoučů existují i ​​"specialitky" - mikrovláknové nebo vlněné kotouče. Ty jsou ideální pro případy, kdy je třeba z laku zbrousit větší vrstvu, tzn. ne zcela ideáně pro začátečníky.

Průměr kotouče záleží na tom, jak velkou plochu budete leštit. Standard je 125mm, existují i ​​větší – 150mm, případně na menší plochy 75mm. Pro mini leštičky jsou také průměry 50/40/25/15mm. Průměr kotouče záleží také na modelu leštičky.

Ke kotouči je vždy třeba zvolit vhodnou pastu. Tak jak existují různé tvrdosti kotoučů, známe i různé zrnitosti past. Označení mají podobné jako brusné papíry, obecně by se dalo říci, že čím nižší číslo, tím „hrubší“ pasta. Detailnější rozdělení naleznete v samostatném článku jak si vybrat pastu Menzerna

Konzervace

Pokud jste podstoupili všechny výše zmíněné kroky, byl by hřích neudělat maximum pro to, aby výsledek vydržel co nejdéle. Z toho důvodu je vhodné po vyleštění karoserii zakonzervovat. K tomu je také široké spektrum dostupných produktů, které se liší způsobem aplikace, délkou poskytované ochrany a v neposlední řadě cenou.

K dispozici jsou syntetické vosky a sealanty (cenově cca 390-500 Kč), například Autoglym Extra Gloss Protection nebo Menzerna Power Lock Ultimate Protection), tuhý vosk (Autoglym Ultra High Definition Wax), keramika (Autoglym Ultra High Definition Ceramic Coating).

V nabídce máme také produkty pro rychlou ochranu (Autoglym Rapid Aqua Wax Complete Kit 500ml – tekutý rychlovosk, keramický sprej Autoglym Rapid Ceramic Spray 500ml, Autoglym Polar Seal 1L – Napěňovací coating). Tyto ale nedoporučujeme jako hlavní konzervační produkt, spíše jako doplněk pro udržení co nejdelšího účinku hlavní ochrany laku během pravidelných mytí.