Kontaminace laku

V běžném životě je několik zdrojů kontaminace laku a vyhnout se tomu nedá. Jediný způsob je pravidelná dekontaminace karosérie a její následné ošetření voskem nebo konzervantem. Lak může být kontaminován například:

  • kovovými částečkami (náletová rez)
  • organicky - pryskyřicí ze stromů
  • asfaltem (černé tečky)
  • náletová rez

Náletová rez

Náletová rez, známá také jako vzdušná koroze, má několik zdroje původu. Jde o drobné kovové částečky, které obecně vznikají při tření kovu o kov. Vzdušnou rez si vytváří i většina vozidel svépomocí - brzděním, brzdový prach obsahuje kovové částice. Ty se proudem vzduchu zvíří a usazují se na kolech a karoserii. Kromě toho jsou častým zdrojem náletové rzi například vlaky - ať už procházíte v blízkosti trati, například přes železniční přechod, nemluvě o přepravě vozidla autovlakem. Neposledním zdrojem jsou různé fabriky a podobně.

Čím je náletových hrzda nežádoucí?

Drobné kovové částečky přilnou k laku a časem začnou oxidovat. V horším případě to může postupem času vést i ke vzniku lokální koroze (pokud se nejedná o plastový díl, samozřejmě). Kromě toho může mít zanedbána náletových rez nežádoucí účinky při leštění nebo voskování. Obvykle jde o ostré částice (častokrát i mikroskopických rozměrů), které budou při pastování nebo voskování působit abrazivní a podepíší se pod vznikem letokruhů (tzv. Swirls).

V neposlední řadě zanedbání dekontaminace má za následek slabší lesk karoserie a na světlejších odstínech je mnohdy i přímo viditelná v podobě oranžových teček.

Vzdušná koroze

Dekontaminovat karoserii není třeba před každým mytím. Postačí párkrát do roka.

Odstranění náletové rzi

Existují dva způsoby dekontaminace od vzdušné rzi:

  • Chemická dekontaminace přípravkem Autoglym Magma - přípravek, který se při kontaktu s kovovými částečkami zabarví do purpurova. Velmi snadno tedy zjistíte, kdy účinkuje. Magma je pH neutrální, je tedy šetrná k laku a nenarušuje vrstvu vosku nebo konzervantu. Může se nanášet i na disky a okna. V případě potřeby je více kontaminované místa možné i mechanicky narušit například štětcem, během působení přípravku. Po působení stačí opláchnout čistou vodou a následně umýt šamponem.

Autoglym magma

  • Mechanická dekontaminace "plastelínou" Clay ze setu Autoglym Clay Detailing Complete Kit. Tento proces vyžaduje výrazně více úsilí než první možnost chemické dekontaminace magmatu. Také hrozí vynechání míst na karoserii - je třeba přejít karoserii "plastelínou" o velikosti přibližně krabičky od zápalek, místo vedle místě. Ve srovnání s mágy si ale Clay poradí i s jinými druhy kontaminace. Je to tedy univerzálnější, ale pracnější způsob. Před clayovaním je nezbytné auto nejprve umýt!

Poznámka: Magmu je možné používat i na dekontaminaci disků, ale není to vysloveně čistič kol. Pokud máte zájem o dekontaminaci kol samotných, na to máme pro tento účel 2 v 1 - pěnový čistič disků Autoglym Wheel Cleaning Mousse, který se stejně jako Magma, při působení s kovovými částečkami, zbarví dočervena. Zároveň je to ale i regulérní čistič disků.

Kontaminace asfaltem a pryskyřicí

Řekněme, že pryskyřici ze stromů se dá vyhnout výběrem vhodných parkovacích míst. Asfaltovým částečkám se už vyhnete obtížnější, pokud se auto i reálně využívá. Zda je to rozpálená asfaltka, čerstvě opravené výtluky nebo zalité spáry na silnici asfalt se na karoserii chtě nechtě určitě dostane. Obzvláště patrné je to na světlých lacích.

S pryskyřicí si poradíte i Clayovaním (mechanická dekontaminace), ale v horších případech a při asfaltových částečkách pomůže Autoglym Intensive Tar Remover. Kromě asfaltu si poradí i s olejovými skvrnami a podobně.

Kontaminace nových aut

Častokrát se setkáváme s názorem, že nové auto ještě nemělo kdy takové nečistoty nachytat. Opak je však pravdou. Zatímco se auto po vyrobení dostane ke svému majiteli, čeká ho minimálně převoz z fabriky do showroomu. Ten probíhá buď na kamionu, v horším případě i vlakem. Pokud si vyberete nějakou skladovku, ta klidně mohla stát půl roku na parkovišti u fabrice a ještě jako naschvál, hned vedle železniční trati :-). Můžete si být tedy 100% jisti, že pokud byste postříkali auto Magma přímo v showroomu, určitě se zabarví dočervena :-) Jinými slovy - vzdušná rez bude určitě už i na zbrusu novém autíčku. Samozřejmě, ne až v takovém rozsahu jako například na 5 ročním neudržovaném vozidle, ale bude.

Závěr

Jak bylo zmíněno, náletové rzi (a drobným částečkám asfaltu) se během používaní vozidla nevyhnete. V případě zanedbání dekontaminace mohou vzniknout i nepříjemnější následky (lokální koroze), proto doporučujeme pravidelně dekontaminovat. Zdaleka to není nutné absolvovat při každém mytí. Minimálně však před každým voskováním. Zajistíte si tím i lepší přilnutí vosku a tím pádem lepší funkčnost.